Wysokość kierownicy ma kluczowe znaczenie dla komfortu i ergonomii jazdy. Zbyt niskie ustawienie może powodować nadmierne obciążenie nadgarstków, ramion i kręgosłupa, natomiast zbyt wysokie – ograniczać kontrolę nad rowerem. W zależności od typu zastosowanego mocowania, istnieje kilka...
Wysokość kierownicy ma kluczowe znaczenie dla komfortu i ergonomii jazdy. Zbyt niskie ustawienie może powodować nadmierne obciążenie nadgarstków, ramion i kręgosłupa, natomiast zbyt wysokie – ograniczać kontrolę nad rowerem. W zależności od typu zastosowanego mocowania, istnieje kilka sposobów na podniesienie kierownicy.
W rowerach z nowoczesnym systemem sterów A-Head (bez gwintu) nie ma możliwości prostego „wysunięcia” rury sterowej, tak jak w starszych rozwiązaniach na klin. Można jednak zastosować adapter podnoszący (przedłużkę) typu A-Head.
Adapter montuje się w miejsce mostka – wsuwa do rury sterowej i mocuje za pomocą śruby z ekspanderem. Następnie na adapter zakłada się mostek, co pozwala na podniesienie kierownicy o kilka centymetrów (zazwyczaj 3–10 cm).
To rozwiązanie jest proste, bezpieczne i nie wymaga wymiany widelca.
Innym sposobem na zmianę wysokości oraz kąta położenia kierownicy w systemie A-Head jest zastosowanie mostka regulowanego.
Mostek taki posiada przegub z mechanizmem zacisku, który umożliwia zmianę kąta nachylenia – zwykle w zakresie od ok. -10° do +60°.
Zwiększenie kąta powoduje podniesienie kierownicy i przesunięcie jej bliżej rowerzysty, co pozwala przyjąć bardziej wyprostowaną, rekreacyjną pozycję.
Rozwiązanie to jest popularne w rowerach trekkingowych i miejskich.
W starszych rowerach, wyposażonych w klasyczną sztycę kierownicy mocowaną na klin, podniesienie kierownicy jest wyjątkowo proste.
Wystarczy poluzować śrubę mocującą mostek, uderzyć w nią lekko młotkiem (aby zwolnić klin), a następnie wysunąć mostek do pożądanej wysokości.
Trzeba jednak pamiętać, by nie przekroczyć maksymalnego poziomu wysunięcia oznaczonego kreską na rurze mostka – zbyt duże wysunięcie może osłabić konstrukcję i być niebezpieczne.
A-Head: podniesienie możliwe za pomocą adaptera lub mostka regulowanego.
Na klin: podniesienie poprzez wysunięcie mostka, z zachowaniem bezpiecznego zakresu.
W każdym przypadku należy sprawdzić bezpieczeństwo połączeń i po regulacji dokładnie dokręcić śruby.
Dobrze dobrana wysokość kierownicy poprawia wygodę, zmniejsza napięcie mięśni pleców i pozwala cieszyć się jazdą w bardziej naturalnej pozycji.
PODNOSI MOSTEK O 75MM PODNOSI MOSTEK O 75MM